Jak se obléct na jednání nebo jak potřást rukou, to zná snad každý. Víte ale, kdo má komu podržet dveře, jak je to s placením a třeba i co s mobilem na obchodní schůzce? Etiketa dnes už není tak striktní, jako tomu bylo dříve. Doba je uvolněnější a každý se (nejen) k etiketě staví po svém. Základy jsou ale dané a ty by se měly dodržovat. Přinášíme tedy pár základních pravidel. Myslete na to, že jen drahý oblek nestačí.

  1. První dojem

Správné oblečení k typu události, představení se zvučně a celým jménem, přivítání, udržování očního kontaktu, příjemná a odpovídající mimika, sebevědomé potřesení rukou, přiměřená gestikulace… Základ, který je nesmírně důležitý.

  1. Pozdrav

Muži by měli zdravit jako první, a to i ti nadřízení. Pracovní pozice jsou totiž pomíjivé, zatímco žena zůstává ženou a muž mužem po celý život. Navíc podřízenou je žena pouze na pracovišti – mimo pracoviště je žena vždy společensky významnější. Jinak zlaté pravidlo říká, že jako první zdraví ten slušnější.

  1. Dveře

Základním pravidlem je, že do dveří vchází první žena a muž drží dveře. Neplatí to ale u restaurací a kaváren. Tam vstupuje odvážný muž jako první. Znáte tu historku s letící židlí, ne? Často se dveře otevírají směrem od nás, tady se cení alespoň snaha je zvenku ženě či hostovi podržet. Pokud se u dveří setkají dvě ženy či dva muži, ten váženější, starší, popř. host vchází první, zatímco hostitel drží dveře.

  1. Stolování a sezení

Z filmů si možná pamatujete, že muž drží a přisunuje ženě židli. Tak na tohle zapomeňte. Naopak byste tím ženě dali najevo její podřazenost, což určitě nechcete. Dejte jí prostor. A vy, dámy, zase zapomeňte na nohu přes nohu. Pod stolem klidně, bez stolu určitě ne. Noha přes nohu by mohla muže zbytečně provokovat, takže pěkně kolena a kotníky k sobě.

  1. Tykání, vykání

V rámci jedné firmy je v dnešní době normální, že si někteří kolegové vykají, a přitom se oslovují jménem (Dobrý den, Karle). U pracovních schůzek s obchodními partnery by se tento trend neměl objevovat.

  1. Ruka v kapse

Vytáhněte ji. Hned. I když vám to připadá zcela normální a ležérní, tak je to prostě a jednoduše neslušné. Ať už při osobní komunikaci s obchodním partnerem, nebo třeba při prezentacích a konferencích.

  1. Placení

Kdo zve, ten platí. Platí to? Ano, i když 100% pravidlo to není. To jsme vám asi moc nepomohli, co? Když placení je prostě hodně tenký led, na který každý našlapuje po svém. Peníze si s sebou berte vždycky, projevte zájem o zaplacení a uvidíte. Nikdy se nesnažte platit pouze svoji část, to by mohlo značit nespokojenost se schůzkou. Také se s nikým o placení nepřetahujte. Když chce váš protějšek zaplatit, nechejte ho. O děkování snad psát nemusíme…

  1. Tituly a oslovení

Při obchodních jednáních se na tituly příliš nehraje. Většinou se partneři oslovují pouze příjmením (paní Nováková, pane Nováku), někdy také funkcí (paní ředitelko, pane provozní). Pokud oslovujete ženu a nevíte, zda se jedná o paní či slečnu, raději zvolte univerzálnější pojem „paní“.

  1. Mobil

Etiketa v dnešní době musí myslet i na užívání moderních technologií. Pokud jste na pracovní schůzce, rozhodně zapomeňte na pravidelné a nervózní kontrolování displeje (určitě tohle pravidlo znáte s hodinkami – kontrolování času znamená, že vás schůzka zdržuje a otravuje). Mimochodem, telefon by vůbec neměl ležet na stole, ale… Bohužel je to v dnešní době čím dál tím častější. Občas je dobré sledovat i jednání vašeho obchodního partnera. Pokud mobil na stole nemá, schovejte ho také.

  1. Připravenost

Na každé obchodní jednání byste měli být připraveni. Zjistit si o vašem obchodním partnerovi i jeho firmě alespoň základní informace, vzít si s sebou vizitku (i když jejich doba už je ta tam, občas ještě vizitku někdo vytáhne a vy byste mu toto gesto měli oplatit), připravit si pár prvotních otázek, donést malou pozornost apod. Vše záleží na typu jednání, na váženosti vašeho protějšku a samozřejmě i na vzájemném postavení (vztahu) vašich firem. Potencionální klient se nemusí starat a připravovat tolik, jako například jeho agentura.

První dojem za Vás neuděláme, ale pokud si nevíte rady s osobním, či firemním účetnictvím neváhejte se na nás obrátit. Dveře k nám do Corloxu vám vždy držíme otevřené!

 

FOTO : Freepik

Čtěte dále:
Paušální daň pro OSVČ od 2021
Liberační balíček III – co znovu posouvá a na kdy?