Moc se vám do nich nechce, ale občas nezbyde nic jiného, než je využít. O čem je řeč? Tak například o podnikatelském úvěru. Potřebujete investovat do výrobního zařízení, nakoupit důležitý materiál či posílit provozní cash-flow, ale ve firmě nemáte dostatek peněz? Úvěru se nemusíte bát, když víte jak na něj.

Menší a střední podniky se nejvíce obávají toho, že na rozdíl od nadnárodních korporátů nemají s bankovními institucemi tak blízké a „hodnotné“ vztahy, což si logicky spojují s horšími podmínkami (nejen) pro úvěr.

Pokud nemáte v bance milionovou až miliardovou pozici, zkuste si dobré vztahy vybudovat jinak. V bankách pracují také jen lidé – a ti ocení co? Precizně vypracované a připravené podkladové materiály. Prosím, nedejte na řeči typu: „Řekni účetní, ať jim pošle přiznání a je to. Oni si sami řeknou, co dalšího potřebují.“ Někde možná ano, ale nejen že se u bankovní instituce i jejích zaměstnanců nezapíšete tím nejlepším způsobem, také se vám kvůli doplňování podkladů prodlouží vyřízení úvěru.

Věřte tomu, že banky a další instituce mají velice sofistikovaný systém hodnocení žadatelů o úvěr. Zajímají je hospodářské výsledky (přiznání, rozvahy, výsledovky), jejich hodnocení v čase, popisy předmětu podnikání, firemních procesů i reference, jasný plán, co díky finančním prostředkům získáte nebo kam se posunete, hodnocení aktuální situace na trhu a pár dalších dokumentů, informací a papírů. Ano, je toho víc než dost. A navíc je opravdu potřeba dát si pozor na to, jakým způsobem tyto podklady zpracujete a bance předáte. Přehledné, srozumitelné a precizní podkladové materiály jednak urychlí celý proces schvalování, jednak všem ukážou, že máte ve firmě pořádek i přehled o tom, co děláte a co chcete. Právě to je dnes stále cennější. Nejen u bank.

 

Doporučený seznam podkladové dokumentace se může u jednotlivých bank lišit, ale takto vypadá standard:

  • Základní identifikace společnosti
  • Představení společnosti, popis předmětu podnikání, popis firemních procesů, reference
  • Vysvětlení důvodů žádosti o úvěr a jeho výše
  • Hospodářské výsledky za poslední tři uzavřená účetní období (daňová přiznání, rozvahy, výsledovky) ověřené finančním úřadem
  • Předběžné výsledky aktuálního účetního roku
  • Cash flow za poslední tři uzavřená období
  • Finanční plán se zapracováním efektů z poskytnutých finančních prostředků
  • Plán Cash flow na následující období (nejlépe min. na dobu poskytnutého úvěru)
  • Potvrzení o bezdlužnosti od finančního úřadu, PSSZ a zdravotních pojišťoven (pokud to lze)
  • Finanční hodnocení, základní analýzy a ukazatele výkonosti společnosti
  • Due diligence (pokud je k dispozici)
  • Případně ukazatele DSCR, base case, finanční covenanty apod.

Tak co, troufne si na to vaše účetní? Pokud ano, pochvalte ji, protože to opravdu není nic jednoduchého. Pokud ne, nevadí. Existují profesionální účetní firmy, pro které bude dokumentace k vyřízení úvěru hračka. Tak třeba naši poradci znají výše uvedený seznam nazpaměť a odříkají vám ho i pozpátku. Samozřejmě přeháníme, ale garantujeme vám, že naši lidé ví, jak který dokument má vypadat a perfektně znají všechny bankovní instituce. Nechejte to na nás a věnujte se svému podnikání.

 

FOTO: Freepik

Čtěte také:
5 oblastí, kde se nejvíce chybuje při podání daňového přiznání
Poslední vlny EET